torsdag, september 10, 2009

påfyllning i höstgarderoben

Idag var det dags för skivshopping på Sankt Eriksbron. Inte ett dugg spontant, utan högst målmedvetet. Ändå kommer jag som vanligt hem med en massa annat.
Cd:n som ser ut som en oljemålning är [ingenting]s Tomhet, idel tomhet, som släpptes idag (den hade jag bestämt innan att jag skulle köpa, så det blev ett rätt.)
Bredvid ligger ett urgulligt fodral innehållandes Divided med en tjej som kallar sig Theoretical Girl. Den handskrivna post-it-lappen på sa "För dig som gillar Saint Etienne", men killen i kassan sa att det dessutom påminner om The Smiths, så jag kunde inte låta bli (att provlyssna alltså, där efter blev det köp.)
Den svart-vita konvolutbilden på The Radio Dept:s David har jag visat förut i bloggen, och dessutom nästan lyssnat sönder i sommar. Men det är en EP med 4 låtar, eftersom deras album bara dröjer och dröjer...
Den röda skivan i vänstra hörnan är en 5 år gammal skiva med isländska Singapore Sling. Den har jag inte hört än, men den var i alla fall billig.

Och just det, den gula pappersskivan överst som ser riktigt lågbudget ut är Florence Valentin, till min kille. Rätt ösig musik, men lite väl vänstervridet för mig. Jag är pophöger.

Min "personal shopper" på Record Hunter (jag vet inte ens vad han heter. Typ Fredrik eller Magnus?) ska alltid spela upp grejer som han "tror att jag kommer att gilla", och han är bra, för han har ofta rätt. Jag bad om att inte behöva höra mer, eftersom min ekonomi skulle bli ansträngd, men han envisades med Taken by Trees helt färska skiva. Den som det står om överallt, för det är SUFI-musik. Vad fan är sufi? Jag hoppas att Spotify tillhandahåller Taken by Trees ett tag, för det lät jättevackert.

Jag glömde helt bort, att jag skulle ha jazzskivan med Magnus Carlson (Magnus Carlson and the Moon Ray Quintet), men det hade ju inte hänt om jag sett till den någonstans på väggen eller så. Dessutom har jag fortfarande inte skaffat [ingenting]-sångaren Christopher Sanders Hej hå, för den syntes inte heller. Det spelar alltså stor roll vilka cd butiken själv visar upp på hyllorna bakom kassan.

Inga kommentarer: