torsdag, september 24, 2009

listan - helt utanför min kontroll

Den här listan alltså. Man kan ju tycka att om man har en blogg som är som ett soundtrack, så borde ens åsikter om de hundra bästa låtarna räknas.
Tyvärr är jag inte tillfrågad. Det finns andra icke-officiella personer som inte heller tillfrågats, som ändå lämnat in sina listor på sajten, men jag vet inte riktigt huruvida de räknas in i slutresultatet, och därför skickar jag inte nån lista alls.

Men jag började göra en lista (utan inbördes rangordning) på Spotify, och det var skoj - tills låtar började saknas (hallå, The Knife?) och jag fick fylla ut luckorna tillfälligt. Till exempel kom jag ihåg Anna-Maria Espinosas To Win My Love, fast på min Spotifylista får hon i brist på annat representeras med Tänk om jag hade en liten liten apa.

Det var ovanligt enkelt från vissa delar av årtiondet - som precis i början, typ 2002-2003 när jag använde cd-freestyle och brände bland-cd typ en gång i månaden till både mig och lillasyster. Alla skivorna sitter prydligt i kronologisk ordning med låtlista i CaseLogics, precis som blandskivorna från min dj-epok. Det viktiga materialet som saknas för att göra en korrekt sammanfattning av 00-talet är min första iPod (tredje generationen). Jag får inte riktigt någon kontakt med dess hårddisk nu. Men ojoj vad där är enstaka hitsinglar.

Min lista skulle inte bli fruktansvärt indie, för jag skäms inte för att bejaka min kommersiella sida. Dock skulle jag inte ha med en enda låt med R Kelly, men två med t.A.t.U. Och Pieces of me (Ashlee Simpson), More than a woman (Aaliyah) och Misread (Kings of Convenience.)
Och då har jag inte ens börjat prata om Britney eller Kent än...

Hoppas listan blir överraskande full med guilty pleasures, och inte bara nån kreddröstning. Hey Ya! kommer att hamna högt på (den totala) listan. Frågan är om folk törs ha med Hoobastanks (vilket jäkla namn va) The Reason.

Jag skulle nog ha med Här kommer alla känslorna (på en och samma gång.) Det är kanske lika bra att jag inte tillfrågades.

Fast jag älskar listor. Faktiskt.

Inga kommentarer: