torsdag, oktober 08, 2009

ät långsamt och sluta äta innan du känner dig mätt

Små artiklar på hur man blir av med mammakilona förekommer med jämna mellanrum i media. Gillar punkten om hur man ska sitta ner och äta i lugn och ro. Var skulle nån med mammakilon få den vuxentiden ifrån (såvida inte alla i familjen äter i pass)?

Ja, jag sitter ner och skyfflar in fem tuggor på raken, som jag inte hinner tugga långsamt, med två småungar bredvid. En måste jag hela tiden uppmana att äta/tugga/ta en ny sked, den andra försöker jag hindra från att stoppa hela handen i munnen (när munnen är full av puré). Så det blir lätt treminuters-uppehåll i mitt eget ätande (vilket borde främja punkt 1, Ät mindre portioner) och vips är maten kall. Har ingen aning om jag är mätt.

När jag fick mitt andra barn i våras gick jag ner mammakilona dösnabbt. Och sen gick jag direkt upp i vikt igen tack vare en jävla migränmedicin (som ändå inte fungerar.) Konstigt att läkare alltid glömmer att upplysa om såna biverkningar.

Mitt bästa äta mindre rent allmänt-tips har jämt varit att borsta tänderna ofta. Med nyborstade fräscha tänder är det inte särskilt lockande att småäta åtminstone...

Inga kommentarer: