måndag, oktober 05, 2009

jag vet du vet vad som måste ske nu

...jag måste ju skriva om nya Kentlåten.

Villkorslöst
. Alltså det finns ingen annan artist som seriöst sjunger ett sånt ord mitt i en poplåt. Förutom Jocke Berg då. I nya Kentlåten Töntarna. För att inte tala om meningen lägg dig ner och bida din tid nu.

Töntarna skulle passa in nästan varsomhelst på Tillbaka till framtiden. Det kanske är dålig kritik, eftersom det är Kents tråkigaste album. Men det har självklart med den elektroniska bakgrunden att göra, ja och tempot på låten. (Jag gillar speciellt ett av synthljuden, men kan inte beskriva det verbalt. Det låter analogt och distat och bubbligt.)



Jag vill minnas att jag blev mer exalterad av Ingenting när den kom, den var mer dansant och hade en starkare refräng. Efter 5-6 lyssningar är den bästa detaljen i Töntarna frasen bit för bit igen, den andra (den sjungs jämt tre gånger.)
Och naturligtvis, Jockes falsettsång
.

I falsett blir det extra svårt att höra skillnad på hans vokaler (som när han i denna låten sjunger föll isär, det låter ungefär som fullisar.) Och när han sjöng Häng dem högt i början av låten tyckte jag att det lät som häng dem upp.
Men det är kanske vanligt. Vid närmare eftertanke låter min egen pojkvän också sådär. Man hör inte skillnad på om han säger glögg eller glugg.

Inga kommentarer: