tisdag, oktober 06, 2009

rosa bandet-månaden

Jag kommer aldrig att kunna bevisa att jag på egen hand uppfann Rosa Bandet-reflexen. Kanske senare, eller samtidigt som någon annan, men innan den satts i produktion, eller åtminstone kommit ut på marknaden så hade jag tänkt ut behovet. Det dubbla budskapet.
Att det var väl bra att folk köpte ett litet rosa tygband att ha i en säkerhetsnål, men den gjorde ju ingen vidare nytta sedan. Men om man lät göra ett rosa band i "sånt här mjuk relexmaterial" så kanske det kunde rädda liv från två håll. Jag vet att jag sa det till min mamma. Men vad hjälper det.
Och förresten så spelar det ingen roll, det som betyder nåt är förstås att det går att få tag på ett rosa reflex-band.

Var och varannan butik säljer något rosa under oktober. Men är det inte meningen att kund och säljare ska kompromissa, om nu inte producenten/försäljningsombudet vill stå för hela andelen till Bröstcancerfonden?
I fjol sålde Apoteket en rosa förpackning av klassikern Försvarets Hudsalva. En eller två kronor skulle gå direkt till fonden - men priset var också höjt. Kan inte Apoteket sponsra själva välgörenheten? Annars kan man lägga sina kronor i en bössa på stan... Fast det kanske är korrigerat i år. Jag hoppas att det går att få tag i rosa wettexdukar i år. Då kommer det kännas ännu mer befogat att verkligen slösa på disktrasor...

1 kommentar:

Henrik sa...

Ett utmärkt sätt att stödja forskningen inom bröstcancer är att skaffa Digitala Rosa Bandet från Bröstcancerfonden!

Det är en digital motsvarighet till det vanliga rosa bandet. Istället för att ha det på jackan, sätter man det i sin epost, i sina bloggartiklar, eller så delar man det med vänner på Facebook och andra sociala medier!

Här kan du skaffa Digitala Rosa Bandet 2009:
Digitala Rosa Bandet 2009