fredag, oktober 23, 2009

vissa kollar aldrig på "similar artists" i Spotify

Air-skivan va. Jag gick tillbaka till Åhléns och stirrade mig blind på Nyheter alt. Toppliste-väggen. Och jag hatar verkligen att fråga i kassan för det brukar aldrig hjälpa (och det är ju inte så konstigt. Varför skulle en skiva som de har inte stå framme?) I högtalarna hördes några välbekanta toner. Som jag spelat massor av gånger. Det lät franskt. Det lät elektroniskt. Det lät skönt.

- Det är Sebastien Tellier, sa expediten. Han som var med i melodifestivalen. (perfekt beskrivning, really, som passar lika bra på Måns Zelmerlöw.) Och så började han knappa på datorn. - Air? Ear? Ärr? Stavas det som det låter? Nej, dom har jag aldrig hört om. Nej, vi har inte Air.

Air har gjort säkert 7-8 album, varav Moon Safari är en klassiker. Det är franskt, det är elektroniskt, det är skönt. Hur kan man gilla Sebastien Tellier och inte ens känna till Air? Det enda jag kan komma på är om man verkligen älskar allt som har med Eurovision Song Contest att göra (och ingenting annat!)

Grejen är att den bästa skivaffären på Kungsholmen är faktiskt Buylando. De är några tior billigare än t.ex Åhléns, har en imponerande välsorterad nyhets-avdelning, inte minst inom electronica eller indie, och dessutom ett konstant lager av klassiska rock- och soulalbum, oftast till nice price som 59 eller 99 kronor.

Inga kommentarer: