torsdag, november 26, 2009

this is it

Idag tog jag mina små tjejer på bio för att se This is it. Jag hade lovat min Michael Jackson-tokiga treåring, och det passade bra med en så kallad barnvagnsbio, som ju har en kort paus mitt i (men alltså, barnvagnsbio, man får inte ta med vagnen in, utan jag fick slita upp den sovande babyn, som förvånat fick sitta på egen röd biostol och titta på dansaudition i stort format.)

Michael Jacksons bortgång kommer såklart uppmärksammas snart igen, när året ska sammanfattas. Jag orkar inte uppbringa mer ilska över att han faktiskt aldrig blev rentvådd, och att alla pedofilkraxare nu bölar och ska överrösta varann i hur mycket Michael betytt för just dem. >>Bad var min första skiva. - När jag var åtta ville jag kunna dansa som Michael. Bla bla bla.<<

Men aldrig har något rykte om Michaels roll som musikalisk ledare nått mig. För vilken fantastisk, enastående och ödmjuk perfektionist han var. Det är säkert svinkul att spela med MJ - men det gäller att kunna skivorna utan och innan. - Nej jag vill inte att basen ska spelas så. Den ska låta Som Jag Skrev Den.
Och han avbryter värsta funkiga jammet för att säga att det inte är tajt nog. Men, till varje kommentar tillägger han "said with love", för att inte sätta sig över någon, och han förklarar också att det gör ju inget att man får ta om några gånger, 'det är ju därför man repar'.

MJ är (var) verkligen det gängse tilltalsnamnet, inte bara en internetförkortning som jag trodde. Eller "sir", för alla hade vett att behandla Michael med den största respekten. Någon sa Mike, och det kändes bara så fel, som nån all american collegekille i baseballjacka.



Det tog ett par månader innan jag fick klart för mig hur Bianca menar när hon allt som oftast talar både om Den Döda Michael Jackson respektive Den Vanliga Michael Jackson. Det har inget alls att göra med att MJ verkligen dog i somras - det var ju inte förrän alla hans videos började visas överallt som hon blev intresserad. Men Thriller tittar hon på med skräckblandad förtjusning, nästan mellan fingrarna. Så, som Michael såg ut  på Thriller-tiden, det är Den Döda Michael Jackson, oavsett varulvsmundering eller inte. På framsidan av skivan (med den vita kostymen) är det ju ingen större fara, dock har dubbel(samlings)albumet The Essential Michael Jackson en omslagsbild som alltså är portad hemma hos oss.

Inga kommentarer: