söndag, december 20, 2009

brittany murphy

Det första jag tänker på med Brittany Murphy är att hon hade en rätt speciell röst, lite hes, ganska "okvinnlig".
Och om hennes karriär skulle jag tänka att hon hade en liten roll i Clueless, för att sedan förväntas ett stort genombrott med "i'll never te-ell"-rollen i Don't Say a Word (fast även om hon blev uppmärksammad blev hon ju inte Julia Roberts-stor av rollen heller). Sen fick hon spela Eminems flickvän i 8 Mile, och i några romantiska komedier som hon var klippt och skuren för, Just Married och Uptown Girls.
För det var typ de sista filmerna jag sett Brittany medverka i - och det var 2003!
Hon tillhör den typen av kändis som man ser oftare hos Letterman eller Jay Leno, än i en faktisk film. Hon verkade alltid såg glad, och kunde bjuda på klockrena citat som "I suppose [...] to him that age doesn't matter and to her that size doesn't matter" (om sin expojkvän Ashton Kutcher och Demi Moore.)

Fast jag har ju fel om hennes karriär, eller inte fel, men hon gjorde så mycket mer. Hon hade gjort nästan 40 roller innan Don't say a word. De senaste åren är det många röst-jobb på hennes cv, så det var nog fler som gillade hennes röst. Paul Oakenfold gjorde det, eftersom han handplockade Brittany för att sjunga Faster kill Pussycat, en dansgolvshit 2006.




Brittany och jag var prick lika gamla. Alltså är jag väl också i riskzonen för att dö knall och fall av ett plötsligt hjärtstillestånd, för det är ju den enda dödsorsaken jag läser...

2 kommentarer:

Micke sa...

God Jul och Gott Nytt År!!!

annalin sa...

Tack detsamma, och lycka till med nya jobbet!