onsdag, januari 20, 2010

för SVT:s räkning?

Så länge folk orkar intressera sig för kungliga kärlekshistorier finansierade av offentliga medel, så kommer jag att orka klaga.

Jag tycker inte att jag gör en alltför vild gissning när jag antar att det är tv-licenspengarna som från och med nu avlönar Ebba. Hon sägs vara anställd ett halvår, och förvisso är en blogg ett bra sätt att redovisa för tittarna hur hon tänker hushålla med medlen och lägga upp arbetet. För jag är inte så dum att jag tror att det skulle räcka att anställa henne en vecka i juni.

Ebba är säkert optimal för jobbet - det är såklart att det finns en sån här tjänst överhuvudtaget som jag har problem med. (Undrar om Ebbas uppdrag var tänkt för hovreportern Catarina Hurtig - innan det börjades skriva om Catarina på Flashback.) För det har tidigare funnits en annan kunglig blogg på svt.se, Prinsessbloggen. Men Catarina Hurtig bloggar numera på finest, kallar sig Ladylike (fortfarande hovreporter dock, som fortfarande partar med socitetet & kungligheter.) Det låter väl utmärkt - för finest, inte SVT. Här gör de rätt ju.

För trots att SVT kallar sig Fri tv och ska representera det riktiga Sverige, så är det som handlar om kungligheterna knappast objektivt. All inspelning, förberedelser, bloggande osv inför bröllopet lär garanterat bli vinklat.Vinklat som i fjäsk.

Det coolaste skulle vara om en kvinna som Ebba - som har många läsare, varav flera gärna följer hennes goda råd - kom ut som republikan.

Planerna på att marknadsföra det kungliga bröllopet i juni som LOVE2010 har åtminstone blivit JO-anmält.”Det låter som ett underhållningsprogram i TV3 eller TV4” skriver anmälaren. Är det inte precis det som SVT tänker visa då..?

1 kommentar:

ylva sa...

Det är helt sjukt hur kungligheterna framställs på SVT, jag tänker på det där nyårsprogrammet, som du säger det är bara fjäsk - rent beklämmande.

Kommer bli exakt samma med det här bröllopet.