måndag, januari 18, 2010

hjälp på kredit?

Jodå, jag har sms:at in pengar till Haiti. Men hur länge måste Röda Korset sitta och vänta på att just mina pengar ska fylla en pott, tillräckligt stor för en hjälpinsats? Kan man inte hjälpa i förväg, och anta att bidragspengarna faktiskt kommer in efteråt?
Om jordbävningen är den värsta på 200 år...då kan vi väl hoppas att det är det värsta av allt, som händer världen i år, och nästa år, och nästa år. Kan man inte bara bestämma nu att alla bössor/postgiroinsättningar/medlemsgåvor mm från 2010, 2011 och 2012 kommer att fylla i Haitipotten, som behövs just nu?

Det är säkert bra att såna som jag känner stress att verkligen trycka iväg det där sms:et, och att vi triggar varandra (till sånt vi inte har en aning om) att aallllllaaa måste messa nu innan lunch så att vårt plan (vårt plan?!) kan lyfta redan ikväll.
För det finns alltid såna som tror att bidragen inte hjälper, och låter bli. Men det är ju ännu mer synd om man faktiskt var inställd på att skänka lite pengar, men nu känner att det är för sent!

Eller vad vet jag. Det kanske är precis så Röda Korset (och liknande organisationer) arbetar. De ser till att ha en buffert för oförutsedda utgifter.
Det säger min mamma att jag ska ha (och det svarar jag förstås att jag har.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner mig väldigt kluven till alla sorters hjälporganisationer coh välgörenhet efter den senaste tidens skandaler med försnillade pengar, vidrigt höga VD-löner etc...

Från det ena till det andra, minns du att du skrev några frågor på min blogg om Läckbergs Olycksfågeln. Jag vidarebefordrade dessa till henne via hennes blogg, men hon svarar tydligen inte på kommentarer. Lite dålig stil, tycker jag, för så många kommentarer får hon inte på bloggen...

annalin sa...

Ja, den där nyheten om förskingringen kom ju inte så lägligt, även om många givare verkar förbise det, till förmån för offren alltså.

Ja jag minns absolut att du skrev att du skulle fråga CL om Olycksfågeln. Jag är dock inte så förvånad över att hon inte avslöjar några färdiga svar - författare till böcker/film/teater brukar vägra förklara sig, även för hängivna, intresserade läsare. Precis som att de inte törs, de MÅSTE lämna alla utvägar öppna...

Däremot tycker jag att det är dålig stil av en bloggare att inte en svara på kommentaren - i synnerhet om man är sitt eget varumärke!!!