tisdag, januari 05, 2010

när salikons rosor vissnar...

Med en hårsmån (eller tja, en halvtimme) missade jag att Barnkanalen - helt utan förvarning - visade Allra käraste syster tidigare ikväll. Det är en kort film, baserat på en kort saga skriven av Astrid Lindgren.
Men här finns inga fattiga barn i Småland, utan snarare den typen av "barnfantasy" som i Bröderna Lejonhjärta eller Mio, min Mio.


Den handlar om en ensam och uttråkad tjej som möter sin tvillingsyster i ett land under en rosenbuske i en hörna av trädgården...


Jag tycker att det är lite synd att de här kortare men fina historierna hamnat i sådan skugga av de riktigt dunderstora karaktärerna. För johodå, man kan visst bli trött på Pippi och Emil och Karlsson.
I slutet på 1980-talet filmades flera av sagorna, som just Allra käraste syster, sorgliga Gull-Pian, och Kajsa Kavat (som dock får lite "upprättelse" på jularna i o.m. Astrids Jul!)
En del finns att köpa på DVD i serien Astrid Lindren Matiné, men inte just de som jag vill visa för Bianca.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tja! Ville bara säga att jag vidarebefordrat dina frågor om Olycksfågeln till Camilla Läckberg via hennes blogg. Jag vill f*n också veta! :D