onsdag, mars 10, 2010

en äkta hottentott

Jag läser en notis om att underhållningen på en finlandsfärja stoppats för att den var rasistisk. Kanske man kunde förvänta sig det när det var det främlingsfientliga partiet Sannfinländarna som kryssade. Hur som helst uppträdde en riksdagsman, Pertti Veltto Virtanen med Hottentottvisan. Jag känner...

Nostalgi! Jag trodde inte att någon annan kom ihåg Hottentottvisan! Jag hade den på kassett när jag var typ fyra-fem år - och jag hittade bandet nu imorse, när jag ville visa låten för min sambo! Klart att den inte är politiskt korrekt ur dagens mått men det är heller inte Pippi Långstrump i Söderhavet, eller visan från kända skolsångboken Nu ska vi sjunga som handlar om doktor Pillerman (i Niggerland händer ibland...)

Långt ner i mörka Afrika
vid floden Chikahdoa
där bodde det en negergrabb
som hette HoaHoa
Och han gick inte klädd som vi
nej, kläder struntade han i
Men detta gjorde inte nåt
för han var en äkta hottentott

Han bodde i en negerkral
för det gör hottentotter
Där bodde också kungen själv
och kungens fru och dotter
Han var en tjock och munter man
och ring i näsan hade han
Det tyckte han var riktigt flott
för han var en äkta hottentott.

Sedan följer ytterligare sju verser. Här sjunger Margareta Kjellberg visan (det var hon som skrev den.)

2 kommentarer:

Anwah sa...

Hej hej! Jag kan ha haft samma band när jag var liten. Var det många olika låtar, bland annat en som handlade om en papegoja som heter Jakob? För mig var det en skräckupplevelse att lyssna på det, haha. Tyckte det var så hemskt när HoaHoa vaknade mitt i natten. Skulle vara roligt att veta vad det var för kassettband? Mvh Anja

Raffa sa...

Klas klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen