onsdag, maj 12, 2010

anna vill bara komma ihåg sitt namn

Det är aningens sent att raljera över This is my life. Först var jag bara så enormt förvånad över att folk faktiskt verkar tycka att Rätt Låt Vann, men nu känns det som att det är tämligen tyst om låten (och Anna Bergendahl) i media, och det tolkar jag [positivt] som att alla till slut insåg att det var en urtråkig låt man bara orkar höra ett par gånger.

I en Aftonbladet-chatt säger sångerskan själv: Jag tyckte att jag fick en underbar låt, och älskade den på en gång! Hade inte låten passat hade jag inte sökt in, men allt klaffade verkligen!

Okej, så texten passar henne. Låt oss börja från början, i  första versen, när Anna går längs floden. I slutet sa hon till mig Varför är du här med höstlöven? Vem är "hon"? Är det floden?
Anna svarar att "Detta är mitt liv, min vän", säkert tio gånger sjunger hon så. Hon delar uppenbarligen inte min åsikt att låtar där man sjunger "my friend" borde bannlysas redan från början.*)
Låten fortsätter med samma intetsägande fraser. Som copy-paste:ade ur 20 andra låtar.
Fast det blir värst i sticket.
Jag vill inte vinna, jag vill inte förlora, jag vill inte leka (eller möjligen spela)

jag vill bara komma ihåg mitt namn.

Say no more.
Nej, Sverige kommer inte att vinna ESC.


*) med undantag för The Beatles We can work it out.
Life is very short and there's no time for fussing and fighting, my friend, är - i jämförelse med TIML - rena visdomsorden, och spelar betydligt större roll för hela låttexten.

Inga kommentarer: