lördag, juni 05, 2010

it takes TWO to tango

Sex and the city 2 gav mig precis vad jag var ute efter - 2,5 timmars fantastisk, färgsprakande fredagsunderhållning. Den förändrar inte mitt liv och lämnar mig inte med några större extensiella frågor. Dock är det en sak jag funderar över. Var tog Samanthas danske flirt Rikard Spirit vägen när Samantha blev anhållen?

Hon sa själv att det enda hon sysslat med på stranden var kissing, vilket tydligen var tillräckligt att bli arresterad för i Abu Dhabi. Men gäller det bara den ena parten i kyssduellen? Är det tillåtet för en man att kyssas offentligt (en straight man alltså)?
Eller blev Rikard, som var en stamgäst på hotellet [á $22 000/natt.] också anhållen och fråntagen alla förmåner? Han kanske bara lade benen på ryggen och stack när de blev påkomna?
Om inte hans försök att stötta Samantha bara blivit hänsynslöst bortklippta var detta något av det mest ojämställda i hela filmen. Och då tycker inte jag att det räcker (för filmskaparna) att förutsätta att alla tittare själv ska dra slutsatsen att "aha, mmm, men det är ju en helt annan kultur där".

Ingen av SATC-kvinnorna ifrågasätter vad som hände med Rikard heller. Och de fäller inte ens minsta bittra kommentaren om att shejken Khalid inte bara tagit tillbaka en flott invitation, utan även ställt in ett affärsmöte. För gud bevare att låta någon som hånglar på stranden sköta PR-kampanjen för sitt hotell...

Inga kommentarer: