onsdag, juni 30, 2010

kvinnliga ackord och manliga anslag

En av Så ska det låta-pianisterna gråter ut i pressen eftersom SVT funderar på att kvotera in kvinnliga pianister.
Jag har aldrig tyckt att det har funkat bra med inkvotering (inte i något sammanhang) när jag själv var betydligt mer aktiv i musikbranschen, så på den punkten håller jag med Putte, som ju säger Om jag blir sjuk och måste opereras vill jag ha den bästa läkaren. Sedan spelar det inte någon roll om det är en tjej eller kille.

Men han berättar också om när han själv fick ta över Robert Wells jobb: vi hade en audition för fem år sedan där de bästa valdes ut.
Ja men det var fem år sedan! Det har hänt massor sedan dess. Många nya pianister har blivit rasande bra - och många nya låtar har dykt upp, som kanske inte alla Gamla Bra Pianister kan.

SVT borde våga ha en öppen audition à la Idol, för nya pianister, och skita i att inkvotera. Just i underhållningsprogram som Så ska det låta väger nog "utstrålningen" in en hel del, för annars kunde de helt enkelt använda den gamla orkesterprovspelnings-varianten, där den sökande spelar upp anonymt bakom en skärm, vilket måste vara den mest demokratiska anställningsintervjun i världen.

Förresten har programmet gått tio säsonger för länge. Det vore roligare om pianisterna var de tävlande (och alltså var olika i varje avsnitt.)
Fast jag kan fatta att han Putte blir UPPRÖRD för det är nog ett roligt jobb (som ger bra PR och leder till många inbokade spelningar) och jag tror knappast att han måste jobba på SVT varje fredagskväll en hel termin. Det verkar mer relevant att de spelar in en hel säsong på dagtid under någon vecka i sträck.

Inga kommentarer: