torsdag, oktober 28, 2010

fairtradefikadagen

Jag har tyvärr inte hunnit fika alls idag, någonstans. Men båda de två Coop-butiker jag handlat i hade ett fint litet varsågod-bord med åtminstone kaffe och juice.


Jag har läst nånstans att det är viktigast med just kaffe, choklad och bananer, att det är rättvisemärkt. Förmodligen beror det på riktigt farliga besprutningsmedel.
Det är inga problem att hitta rättvisemärkta bananer (är det inte vissa butiker som uteslutande säljer sådana?), även om de är lite dyrare.
Och det allra godaste (brygg-)kaffet råkar vara Zoegas fairtrademärkta Hazienda. Det finns i så gott som alla livsmedelsbutiker, fast tyvärr kostar det ofta 15 kronor mer för ett paket än ett "vanligt" (och med vanligt menar jag Zoegas Skånerost.)

Men choklad då. Om man är sugen på choklad är man väl sugen på något särskilt. T.ex. Kexchoklad, eller Dajm. Borde inte alla kända sorter finnas även i en rättvis variant? Lika lätt att välja, som att köpa mellanmjölk eller Ekologisk mellanmjölk?

Egentligen är det drickchokladen som är mitt problem, (som borde vara) mitt dåliga samvete. Det finns ca tio sorters rättvisa chokladpulver på den svenska marknaden. Men måste den smaka på ett speciellt sätt, bara för att den är rättvisemärkt? Om man som jag, exklusivt bara dricker O'boy (varenda dag genom hela livet) och faktiskt inte gillar något annat fabrikat?
Kan inte O'Boy helt enkelt göras på rättvisemärkt kakao?
Kraft Foods skriver mycket om Bättre förhållande för kakaobönder på sin hemsida, men den där lilla fairtradesymbolen (som alltså saknas!) säger väl mer än tusen ord?

Inga kommentarer: