lördag, november 06, 2010

nonchalansen mot oss som har tid att läsa böcker på dagarna

Som vanligt. Det finns hur mycket som helst att säga om Kungen & Boken - eller rättare sagt hur kungen väljer att kommentera boken. Det är lite sorgligt att det är så pass sällan som kungen uttalar sig om [privata, inte politiska] saker att det ska bli så uppmärksammat bara han öppnar munnen. Nu känns det alltid lite taffligt komiskt, som att "kungen parodierar Peter Magnusson".

PR-experterna förklarar folkets stöd med att "det syntes hur pressad kungen var på presskonferensen". Är det därför precis alla andra (utom jag!) bortser från, eller lyckas missa, en riktigt grov förolämpning mot oss, Folket, vi vanliga hårt arbetande svenskar-i-sverige-och-utlandet?
Jag har kontroll-lyssnat på videoklippet flera gånger. Och han säger verkligen så här (som förklaring till att han inte läst boken!)

Jag har faktiskt inte hela tiden att sitta och läsa böcker tyvärr, på dagarna som ni kanske gör.

Nej, kungen, vi har inte heller tid att läsa böcker på dagarna. Om vi ändå gör det så är det för att vi pendlar med kollektivtrafiken till och från våra arbeten, vilket kan ta några timmar varje dag.

Kungen utvecklade även vad han gjort i stället för att läsa bok - han var "faktiskt i S:ta Clara kyrka i Stockholm, vilket var ett väldigt intressant besök. Jag har varit där tidigare - även prinsessan Madeleine har varit där och prins Carl Philip har jobbat där med olika projekt...  " (Ehh, jaha..?)

Aftonbladet hävdar att deras läsare verkligen stöder sin kung och tycker att han ska lämnas ifred. De publicerar några väl valda kommentarer:
Låt Kungen vara ifred - vill ha han ta ett nummer så är det upp till honom/Olaus 
Jag tycker man ska lämna denna trevliga man ifred. [...]Låt honom ha lite roligt också. Go, kungen go!! /UH
Vill bara säga att jag älskar vår Kung. Han är bara en människa likt oss andra/Alexandra

Men alltså. Sista meningarna i dessa kommentarer håller jag verkligen med om. Men inte den inledande, för jag älskar inte kungen, och jag tycker inte att någon i hans position ska lämnas ifred. Det är inte vad kungen eventuellt har gjort som är upprörande, det är att han totalt struntar i att besvara folkets undringar angående detta!

För jag hade om inte älskat så respekterat kungen mer om han kunde visa att han är en representant för folket på så sätt att alla familjer har någon gammal skit i hörnen (och jag menar inte en 19-åring med ätstörningar.)
Det hade varit så mycket coolare om hovet erkände att kungen visst blivit förälskad utanför äktenskapet - herregud, de har väl varit ihop i fyrtio år!? - eller bara använt sitt kändisskap till att få ligga lite (vilket inte nödvändigtvis behöver innebära prostitution)!? Då hade kungen kanske varit 'en människa likt oss andra'.
Men i stället låtsas han som att han inte ens tänker läsa boken, utan har pratat med familjen OCH drottningen, och det som händer nu är att de vänder blad och går vidare. Vadå lägga locket på.

Sen tycker jag personligen att det är helt ointressant om kungen verkligen varit på strippklubb. Varför skulle han ha varit det, det är säkert både enklare och mer dirty att arrangera herrmiddagar med privata "dansare" ute på något anrikt gods.

Inga kommentarer: