lördag, december 18, 2010

det är rätt viktigt att rätt person svarar rätt på rätt fråga

Jag tyckte att det skulle bli så roligt att se Erik och Martina Haag tävla i På spåret, och inte blev jag besviken heller, de var ju riktigt snabba och kunniga (extra roligt att de slog Marcus Birro, som jag har lite svårt för.)
Just Erik Haag svarade viktigt och bra på en fråga - genom att inte svara, när Kristian Luuk frågade vilka som är hans specialkunskaper. - "Det är dumt att avslöja dem, för det blir ju pinsamt om man sen inte svarar rätt på en sån fråga", förklarade Erik (ofta uthängd i sin frus krönikor och böcker som en stor djur&naturälskare och tillika fågelskådare.)

Jag håller verkligen med honom, ja ännu mer faktiskt, jag fattar inte varför alla "vanliga människor" som tävlar i diverse tv-sända frågesporter nödvändigtvis måste presenteras med sitt yrke och fritidsintresse. Tycker den genomsnittliga publiken att det är extra viktigt att veta att Maj, 53, tandsköterska från Boden sjunger i kör på fritiden eller att it-teknikern Karl, 41, från Eslöv tränar karate?
T.ex. i Vem vet mest - där ska de tävlande, som får veta frågans ämne, emellanåt bestämma vilken annan tävlande som får svara. Nu har de inte så lång betänketid, men ändå. - Hmm, nej nummer åtta är historielärare, jag skickar frågan till nummer fem, busschauffören.

Om man har musikutbildning så tillskrivs själva utbildningen alla smala indiekunskaper man (jag) samlat på mig under åren. Alla intron man kan, alla musikvideos man minns, alla låttexter som sitter utan och innan. Klart att jag ska höra skillnad på alla instrument, veta vad allegro är och vad Stan Getz spelade. Men jag har inga akademiska poäng i vad Broder Daniel-medlemmarna heter, eller i vilken ordning David Bowies album släppts. Och jag är ruskigt dålig på t.ex. Dylan & Springsteen, där skulle jag lätt bli överkörd av en random medelålders busschaufför på bästa sändningstid.

Kul förresten att man nu tillhör målgruppen för svensk tv:s helgunderhållning. För nog är Lindström & Luuk-versionen av På Spåret, och även nyss avslutade Så mycket bättre bara en stor present till sjuttiotalisterna? (även om jag aldrig hinner se nåt från början, hur hinner alla andra småbarnsföräldrar få samtliga barn att sova innan kl 20?)

2 kommentarer:

ylva sa...

Blev också glatt överraskad av Martina och Erik Haag, de hade precis rätt nivå, inte besatta av vinst men inte heller likgiltiga. Har varit lite skeptisk till gifta par innan, eller syskonpar och Filip&Fredrik också, tycker det är roligare med oväntade konstellationer. Men dom var hemskt roliga ihop också.

Jag var med och tävlade i Vem vet mest men hann inte alls tänka på vad de andra jobbade med eller gjorde på fritiden. Körde mer på "gamla kan inte så mkt om populärkultur". Och de andra körde på "unga tjejer kan inget om bilar", vilket tyvärr stämmer i mitt fall.

annalin sa...

Nej egentligen förstår jag att de tävlande inte hinner tänka strategiskt åtminstone i första momentet, men jag föreställde mig att det kanske är lite längre mellanrum live innan finalen där de 3 bästa gör upp, och att de då är mer medvetna om att skicka frågorna åt 'rätt håll'.
Men det är egentligen VÄRRE vad Folket-i-stugorna bedömer "och hon kunde inte ens DET, och hon som är lärare och allt"...