torsdag, december 23, 2010

låtinspelningar som inte BEHÖVS

Normalt funkar det ju så, att skivor (och annat betygsatt) blir mer lockande att provlyssna på om de får högt betyg, åtminstone om man är välbekant med recensentens sätt att tycka. Kristin Lundell på SvD har mitt fulla bedömningsförtroende, men samtidigt blir jag nästan sugen på att smyglyssna på dessa idolfinalisters album (det hade jag ju aldrig blivit om de fått en "svag trea" eller nåt.)

Båda skivorna finns faktiskt på Spotify, och nej, nu orkar jag förresten inte alls lyssna genom dem*) (så jag ska inte uttala mig!) men jag bedömer av titlarna att döma att detta är rena coverskivor. Det behöver inte alls vara fel att inte komponera sin egen musik - fram för allt var det inte det som de vann en musiktävling genom att göra! - men herregud varför tar man så otroligt säkra kort, alltid alltid? Det är felet med hela Idol - inte en låt sjungs som inte redan spelat in hundra miljoner dollar. Det verkar inte vara nån skillnad på att köpa ett renodlat Jay/Minnah-album eller bara Det bästa från Idol 2010. Same same.

*) Jo jag var tvungen att kolla om I want it that wayJay Smiths album verkligen var Backstreet Boys-låten, skriven av bl.a. hemska jurymedlemmen Andreas Carlsson. Yes it is. Bra där Andreas, då drar du in lite mer pengar på den låten va?

Sen fick jag höra Wherever you will go av bara farten. Den låter precis som The Callings original.

Inga kommentarer: