måndag, juni 20, 2005

Bil i Stockholm city

Om man ändå hade en bil. Det säger vi ofta till varandra här hemma. Allt skulle bli mycket enklare, vi skulle ta oss (okej MIG) till jobbet snabbare, vi skulle utveckla vårt kontaktnät med våra förortsvänner, vi skulle kunna storhandla...
Problemet är egentligen inte att köra bilen. Det är när man inte kör. Var ska man parkera? Det finns nog nåt system för boendeparkering, så man slipper ploppa i mynt varje gång. Men likväl måste man leta upp en åtråvärd lucka vid rännstenen. Aldrig annars tänker man på hur många utfarter det verkligen finns. 'Utfart dygnet runt' står det överallt, vilket verkar vara bluff och båg, låssmedar och klädbutiker behöver väl inte ta emot leveranser typ en söndagkväll?
Men gatustädningen slår allt. ALLA sidor av kvarteren i vår omnejd sopas tydligen på måndagar mellan 0-6. Jag skojar inte när jag säger att vi letade över en timme.
Likväl var det en obehaglig böteslapp på vindrutan i morse. Alltså kunde vi lika bra parkerat på handikapprutan precis utanför vår egen port direkt.
Dessutom är det visst lite problem med körningen, när man inte får svänga åt vilket håll man vill. Och i rondellen nere vid Sveaplan är där ett rödljus mitt i. Varför har man rödljus i en rondell? Är inte poängen med rondeller att man inte ska stanna när man väl kört in?

Det är bäst att avsluta med något positivt. Förutom vattenmeloner så kan jag rekommendera The Magic Numbers självbetitlade CD. Fräsch pop som både är söt och sprallig.

Inga kommentarer: