torsdag, augusti 11, 2005

Hur många månader är 60 dagar?

Årets semesterresa var nog det första jag köpte på kredit någonsin. Och vi ville verkligen ha så lite extraavgifter som möjligt, så vi valde bort 6 månaders-avbetalningen, eftersom det uppenbarligen kostar 230 kr i uppläggningsavgift - för det verkar jättekomplicerat ju - plus aviseringsavgift varje månad för att företag älskar att skicka pappersräkningar i fönsterkuvert. Då återstod 60 dagars räntefri betalning. Hur tolkar man 60 dagar? Ganska exakt som två månader, inte sant? Eftersom vi köpte resan den 29 juni räknade vi kallt med att kunna göra den sista avbetalningen med augustilönen. Och jovisst, det kan vi säkert. Men helt plötsligt har det smugit sig på en ränta trots allt. Ännu inte så hög, men jag ringde My Travel och Nordbanken. Då visar det sig att det handlar om kalendermånader. Det var räntefritt hela månaden vi handlade plus nästa. Dvs från 1 juni till 31 juli. Är det inte ett jättedåligt försäljningsknep att kalla det 60 dagar räntefritt när de 60 dagarna börjar gälla 4 veckor innan man ens varit inne på Always och sett ut en resa!?

Linda Skugge har haft nån diskussion via sin blogg (eller man kanske inte kan kalla det diskussion när man inte kan lämna kommentarer) om huruvida folk skulle kunna köpa hennes bok direkt från henne själv, eller alltså hennes hemsida, för annars måste hon (och alla läsare!) vänta skitlänge för att ge ut böcker, för tydligen är det låååång framförhållning (eller kanske utgivningsförberedelse) hos förlagen. Det är väl klart att man skulle köpa den direkt från henne utan mellanhänder om det gick! Förutom typ PocketShop finns det väl ändå ingen fysisk bokhandel man går in och köper en bok i, utan adLibris och bokus, och det är ju ändå via nätet! OBS jag fattar att det finns såna som handlar böcker i butik också, men ingen jag känner gör det, och helt kallt räknar jag in mig och mina bekanta som bas i vad jag tror är Linda Skugges läsekrets! Men vad jag inte förstår är om det är kontraktsbrott att först sälja sin bok "privat" även om den ska ges ut i handeln några år senare? Så gör ju vissa musikartister, man kan bara köpa deras låtar på deras hemsida, tills de huxflux blir upptäckta och får kontrakt och det som var en liten CD-R eller EP för 40 kr har blivit liiite uppförstorat till ett album och kostar 400% mer. Vissa nya fullängdare med debuterande artister kanske jag borde ha köpt men så har jag redan nästan alla låtarna i andra format.
Well, Linda Skugge är ingen debutant, men det borde ju vara en ännu bättre förutsättning att kunna klara sig utan ett stort förlag (men som jag sa, jag vet inte riktigt vad alla kontrakt & klausuler innehåller i bokvärlden...) Antingen önskar jag att kanske jag varit yngre eller att Linda var äldre...känns som att jag skulle velat läsa hennes böcker mycket tidigare. Jag verkligen älskar hennes sätt att våga göra personliga påhopp, oavsett om det är hennes gamla kompisar från förr eller skribenter/andra kända personer som Uttalar Sig nuförtiden! I nån krönika i våras skrev hon att hon gärna skulle avslöja exakt vilka politiker som gjorde något snusk i smyg (jag vill minnas att det var porrklubbsbesök..?) men att då skulle hennes chef på Expressen bli stämd.
Å jag önskar fler man läste texter av vågade vara kritiska! Det lär ju finnas fler republikaner i Sverige som skulle kunna uttrycka sina åsikter på ett intelligent sätt, men det verkar ju inte vara så många som ids försöka, vem vet, det kanske händer någon olycka som knugen kan uttrycka sin empati om, och vips växer monarkianhängarskaran, och vilken stackars skribent - eller annan offentlig person för den delen - vågar riskera att förlora den köpstarka gruppen? För finns det något populärare än en populär kung!? Och finns det något lyxigare och vackrare än en prinsessa som partar upp apanaget i Troppan? Det måste ju vara tidernas party...både Madde, Tara Reid och Runar...har de något annat gemensamt än att vara blonda och ha smak för champagne? Skulle de ha något att prata om på McDonalds i Bromma?

Inga kommentarer: