lördag, augusti 06, 2005

Prideparad, Parkteater och PS Sista Sommaren

Det är Dansmånad i augusti, enligt Parkteatern alltså, och det innebär en del akustiska sessions med singer/songwriters. Ibland kan man läsa att genren fått ett uppswing, men jag anser inte att det någonsin varit lågkonjuktur. Det finns alltid någon Ryan Adams, Tomas Anderson Wij eller José Gonzalez som väntar på att få sjunga ut om sina brustna hjärtan. Igår satt jag tillsammans med skitmånga andra, minst tusen, i Vitabergsparken. Först ut var Jens Lekman, fast jag trodde han skulle vara huvudnumret och avsluta. Han spelade ukulele och sjöng till inspelad bakgrund, ibland i stämmor med sig själv (vilket inte var klockrent tyvärr.) Trots den tjusiga CD-spelaren - i skepnad av en 50-tals jukebox - var det alldeles för akustiska arrangemang. Mer än halva poängen i You are the light ligger ju i Eurovision Contest-inspirerade blåsriffet. Jag tyckte nog Jens var lite bättre på Popaganda, med full orkester.
Sedan var det dags för Kristofer Åström, från början medlem i Fireside, som gjort soloprojekt med Hidden Truck, och nu spelade helt solo - förutom i duettform med Britta Persson! Invecklat? Tja. Jag är alldeles för rastlös för att kunna vare sig njuta eller lyssna objektivt på singer/songwriters i över en timme. Och kanske var det inte bara jag, det var betydligt rörigare runt omkring, publiken satt och småpratade mer och mer...så det var nog inte bäst att spela sist trots allt.

Sent på kvällen var det två helt olika men rätt underhållande filmer på TV. Åttiotals-eposet (hmm) P.S. Sista sommaren från 1988 och Alla Helgons Blodiga Natt, från 1978.
P.S... handlar om två killar, en italiano-Jesper Sahlén som är lite tyst och charmig, och en lustigkurre som halkat in på Brottets Bana, förvillande lik Beverly Hills-Steve-skådisen Ian Ziering. Vet inte vem filmen egentligen riktar sig till...unga tjejer på landsbygden kanske? Är det så himla coolt med 19-åringar som bor hemma och tar ut sin frihet på Gröna Lund eller gotländska ödestränder egentligen? Och hur sjutton kan de vilja fortsätta hänga med en tjej som varit med dem båda, i samma tält, inom några nätter (med motiveringen du äger inte mig)?
Om filmen hade gjorts idag hade killarna kanske gillat 50 Cent eller Hammerfall, men redan på den tiden borde de kunnat få trösta sig (för sina trasiga relationer med sina föräldrar?) till Cure eller i alla fall Iron Maiden. Men Matte har affischer i sitt pojkrum med U2 och Eurythmics, Kranken har Prince i sitt - och en tröja med Sting! Och på klubbarna de hänger på spelar Lili&Susie och Trance Dance! Trance Dance framförde vad som får vara Dagens Låt: Emergency från Dancing in the shadows-skivan...soundtracket till klass 5B på Ängslättsskolan 1988.
Snälla, kan nån tipsa mig om en tillräckligt otäck skräckfilm!? Inte med splatter-scener, utan jag vill känna rysningar!! Alla Helgons Blodiga Natt var okej, men tyvärr inte vad jag hade väntat mig, och den blev ju ändå kultklassiker direkt! Fast Jamie Lee Curtis som en "gullig" oskuldsfull high-schooltjej...nej det funkar helt enkelt inte. Hon har alldeles för grova drag.

Vi har Skåne-besök i helgen, Zickis och Magnus är här och nu har de fått se Pride-paraden också. Fantastiskt hur många sub-kategorier det finns under HBT-rubriken. Stolt morfar, gaypiloter och bögmoderater. A. påpekade klokt, att det känns som att allting är godkänt just idag - och inte bara alla minderåriga som dricker alkohol på öppen gata. Hypotetiskt, hade Homosexuella Sverigedemokrater fått deltaga? Och vilket imponerande antal Döva Homosexuella det finns...jag känner mig riktigt naiv...trodde knappt det fanns så många döva totalt i Stockholm. Bäst initiativ är nog Viking Bears, kraftiga, skäggiga och håriga bögar, som alltså inte känner sig bekväma med det mer fjolliga slätrakade alternativet.
Men vad gör egentligen Olinda i prideparaden?

En rolig grej med att ha nya gäster är att man kan se sin skivsamling i ett nytt ljus. Magnus pånyttfödde gamla shoegazingbandet Lush, när han hittade mina 3 cd:s. Och så berättade han orsaken till att bandet splittrades - trummisen hängde sig! Shit.

Inga kommentarer: