tisdag, juli 18, 2006

greek pop eller kopior

Men shit vad grekisk popmusik är dålig! Vi hade en musiktvkanal på hotellrummet som hette HI. Det är verkligen ingen höjdare. Inte konstigt de måste återkalla hem Elena Paparizou för att vinna Eurovision Song Contest...

Jag gillar att kolla i skivaffärer utomlands. Vi hittade en liten butik, med riktigt bra utbud. Fast skitdyrt. Över 20 euro för en CD, hur kan det vara dyrare att importera till Kreta än Sverige, liksom? Men butiksägaren presenterade raskt en lösning för oss. För 6 euro fick man en kopia av valfri CD på fem minuter. VIlken affärsidé. Han satte säkert höga priser för att han inte ville bli av med de enda original han tagit in. Undrar om det är tillåtet, eller om det inte finns nån lag (där) för skivbutiksägare, man kanske tänker att de gräver sin egen grav...
Bara för att supporta den typen av verksamhet var jag tvungen att köpa en. Och mycket riktigt, efter 5 minuter fick jag en perfekt kopia med färgutskrivet omslag.
Bra är den också, Thievery Corporations Versions.

1 kommentar:

Peter Eliasson, Kultur- och nöjesjournalist sa...

Vad menar du med att "bara för att supporta den här typen av verksamhet"?
Tycker du det är toppen att piratersi håller på att suga ut pengarna från de som skapar och investerar. Jag vet att de flesta skiter i framtiden, så länge allt bara rullar på ändå, men tänk lite längre än näsan räcker. Jag skulle ALDRIG köpa en piratkopia. Jag är journalist i branschen sedan lång tid tillbaka, och vet att ingenting kommer från ingenting. Det spelar ingen roll vad Falkvinge och hans parasiterande meningsfränder säger, för så är det bara. Illegal kopiering och fildelning suger och koketteriet kring denna tjuveriverksamhet får mig närmast att bli opasslig.