måndag, april 23, 2007

anti-sockerchocken

Idag svarar barnläkaren Claude Marcus på några frågor i Punkt SE, om att fettsnålare kost i skolan faktiskt bromsar övervikten.

- Hur ändrades kosten?
- Framförallt tog man bort godis, läsk, bullar och saft från skolan. [...]

Jaha, och när satte man dit godis och läsk och bullar och saft i skolorna undrar jag!? På min tid förekom inget sånt någonsin, då menar jag såklart låg/mellanstadiet. Men visst, jag gick inte på fritidshem, där kanske barnen fylls med snabba tomma kolhydrater.

SvD skriver om en skola i Sollentuna som ingått i projektet.
Många, inte minst föräldrarna,
ifrågasatte varför barnen inte kunde få fira
med en glass eller bulle när det var något extra.


Alltså vad är det man firar lite extra i skolan? Att hela klassen hade alla rätt på svenskprovet? Eller att alla 28 eleverna i en klass faktiskt fyller år en gång om året?

Det måste verka som jag gick i skolan under krigstiden. För inte var det några sötsaker på skoltid - sponsrade av skolan! Cirka en gång per termin stod det "våffla" på matsedeln (efter minestronesoppan!) men det tog ju bara en bit in i ettan tills man besviket förstod att det inte var tal om nån nybakad frasig hjärtformad lagg, utan nån rutig sockerkaka som var svampig och äcklig. Nej shit vilka lyxproblem skolbarn har nu för tiden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen en blogg jag gillar.. :-)

Intressant förresten att fettsnålare kost enligt barnläkare Claude Marcus är lika med ingen saft i skolan... hur mycket fett finns det egentligen i olika saftsorter ;-)

Jag har redan länge med fasa följt mina barns skolgång. Alla tre har gått i specialskolor med idrott som huvudämne - men det skulle man inte ha kunnat ana när man läste lunch-menyn... hur kan man göra så här mot våra minsta? Vår framtid?

Varför kokar man spaghettin en halvtimme när 10 minuter skulle vara lagom? Har mattanterna någonsin hört talas om uttrycktet "al dente"?

Varför använder man så mycket olja i en Bolognese-sås att den skulle räcka till tre-fyra rätter till?

Vad avundsjuk jag blir på dessa barn som har fått en f.d. stjärnkock till mattant eftersom han tröttnade på den äckliga skolmaten och vägrade att låta sina barn att äta den... Fler sådana här "Jamie Oliver"-typer skulle behövas här i Sverige, men tyvärr, tyvärr finns det inte riktiga skolkök längre där man skulle kunna laga maten från början. Nej, istället har vi anammat den engelska stilen där den centralproducerade maten endast varms upp i ett skolkök... Dock i Waldorfska skolor lagar man (= en utbildad kock) maten fortfarande från början och den är dessutom ekologiskt odlad :-)

Dessutom är föräldrarna själva hopplösa förebilder för sina egna ungar. Redan på dagiset fick föreståndaren skriva en lista om vad som kan anses vara "nyttigt" mellanmål när barnen skulle ha med sig matsäck på sina utflykter. Många föräldrar förstod inte att kexchoklad och chips nedsköljd med lite coca-cola inte ingick i den kategorin av födoämnen... :-o

annalin sa...

Ja, det låter inget vidare.
Jag kollar iallfall hurdan maten är på de dagis jag ställer min flicka i kö till...

Fast när jag jobbar äter vi ibland i en skolmatsal, och där är alltid ett välfyllt salladsbord med minst 6-7 skålar med bla bönsallader, keso mm. Dessutom är iallafall de vegetariska alternativen väldigt goda och rentav prisvärda emellanåt (jag vet ju vad Quornfiléer kostar...)
Men det tog nästan ett år till mina kolleger fick med mig dit...jag var rätt djupt skadad av min egen ljumma uppvärmda smaklösa skolmat...

Kul att du gillar bloggen..!