lördag, juni 02, 2007

danmark - sverige

Har just tittat på en underhållande fotbollsmatch, EM-kvalsmatchen mellan Sverige och Danmark. Straffet för att en supporter springer in på plan och hotar domaren är alltså att den supporterns lag förlorar alla sina poäng! Jag visste inte att det kunde bli så, så jag undrar om det finns (beräknande) människor som visste om att detta var en möjlighet!?

För de danska säkerhetsvakterna lät ju den störande supporten ställa sig bland publiken igen - bara det är rätt ofattbart, skulle han inte hållas inspärrad ens de få minuter som borde spelats klart av matchen?

Men iallafall - om de inte tog reda på vem han var - hur vet man att det var en dansk supporter, bara för att han hade en röd tröja?! Efter min uppväxt i Malmö skulle jag lätt kunna fejka lite danska kvädesord, om jag som förklädd sverigesupporter tog chansen att Danmark därmed skulle förlora matchen automatiskt. Jaja, jag vet, idrottsanda, lagmoral osv, men det har ju inte alla supportrar ändå.

Danske Christian Poulsen måste bittert ångra att han "råkade" slå en knytnäve i Rosenbergs mage, eftersom det var det som gav upphov till det röda kort som fick den sär supportern att go bananas. Det blev en underlig match, avblåst (för gott) precis när Sverige skulle få lägga en straff, och då stod det 3-3. Det hade ju varit roligare att åtminstone få vinna genom att få fler poäng, istället för att Danmark fick färre.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Henke sa...

Dom har ju iofs redan konstaterat att han är dansk medborgare så där råder nog inga tvivel :p

annalin sa...

Ja men det visste väl inte domarna när de avbröt matchen och gick in och konfererade om resultatet...