onsdag, oktober 31, 2007

skåneblogg

Det blev dags för en hometowntrip, och efter drygt ett dygn har jag hunnit med att fika en hel del.


Som om det inte vore tillräckligt intensivt redan med familj och nära vänner (och deras bebisar!) så blir det ännu fler att träffa tack vare alla gamla Facebook-återfunna kompisar. Fast det är förstås bara roligt.

Jag har ätit lunch på Olof Viktors, ett lovely café i en gammal stallbyggnad i Glemminge, på fina (men just nu lite kala) Österlen. Om jag säger att kräftsmörgåsen fick till och med mig att käka skaldjur, då är det ett högt betyg på maten...

Sen har jag sett en intressant utställning av den skotske konstnären David ShrigleyMalmö Konsthall, Everything must have a name. Shrigley gör både målningar, foton, t-shirttryck och skulpturer, men där fanns nog allra flest av "enkla" svartvita teckningar med text eller seriefigurer.
Nästa lunch blev en kronärtskocks-sallad på fräscha Konst & Køkken nära Konsthallen. endast en skylt skvallrar om att där ligger ett café bakom alla byggplank, men de lär ju ha värsta guldläget när (om) den där Citytunneln blir färdig.
Kvällsfikat tog jag på Barista Fair Trade, och vilken god ide att öppna en KRAVmärkt och ekologisk coffeeshop i Coffehouse by George's gamla lokal! varje dag bekostar de 125 etiopiska barns skolgång, om vi köper vår latte där istället för hos konkurrenterna!

Inga kommentarer: