torsdag, november 29, 2007

cult xz - rymdyoghurten

Ingen är flitigare än Arla på att göra reklam för sig själv på deras egna produkter, och till kvällsmaten fastnade jag för en liten ruta med rymdyoghurtsinformation. Det blir extra spännande av att man bara kan beställa den från Arlas hemsida. Då blir kanske känslan mer lik ett exklusivt vin. Typ, kan du inte dricka samma champagne som P Diddy, så kan du iallafall äta samma yoghurt som Christer Fuglesang.

Arla Foods rymdyoghurt klarar sig utan kylskåp och är hållbar i två år. Den är extra fast i konsistensen för att man ska kunna äta den med sked i viktlöst tillstånd. Den är också sötare och har mer smak eftersom smakupplevelsen ändras i rymden.

Jag tycker att det låter lite äckligt, det där med fastare konsistens, vilket iof sig skulle kunna vara som turkisk yoghurt, men jag föreställer mig mer någon dallrande pudding.

Min förutfattade mening var att det var extremt högkoncentrerat av nytta bakterier, och att den skulle smaka sur, men turligt nog (för Christer) så fanns det smakerna mocca eller blåbär-hallon.

De kommersiella slagorden är att yoghurten är godkänd att äta utanför atmosfären, vilket känns motsägelsefullt om man tänker sig himlavalvet som något fritt, tydligen rådet värsta diktaturen där, om bara vissa frukostar är godkända!!! (det är NASA som godkänt, btw...)


Cult XZ's literpris är hela 300 kronor (säljs i en-deciliters-påsar). Undrar om det går hem hos rymdtokiga barn, jag kan bara tänka mig att det är bra att ha om man var Tom Hanks i CastAway...

Inga kommentarer: