onsdag, maj 21, 2008

nu har jag hört försvarstalet

Ikväll har jag varit på The 90s - ett försvarstal, dvs Henrik Schyfferts monolog om förra årtiondet - och ganska mycket som hände innan dess. Jag tycker ju att han är en rolig prick, och det var bra flyt i föreställningen, som varade ca två timmar. Det var roligast när han pratade om 90-talsfenomen som ZTV och Knesset, som skapades av folk som verkligen inte kund någonting, och hur han själv var ett lysande exempel på att dra ihop smarta kunniga människor, som i Killinggänget eller popgruppen Whale, och själv stå i mitten och inte göra något, inte kunna något - men trots allt vara den som som grundade sällskapen...

Och lite improvisation finns det utrymme för. Eller så är han så väldigt rutinerad att han vet alla alternativa svar han kan få från publiken, när han frågar "vilken låt är det här" och "vad heter du". Frågan är om det inte är ett lite för säkert kort, att redan under den första kvarten vinna 99,5% av publiken genom att göra sig lustig över vad en stackare heter.

Jag trodde först att det var ett arrangerat rop från en kvinna i publiken, som skrek att "det är vi (människor) som skapat svält, död och aids". Men Henrik anknöt inte riktigt till hennes kommentar, och då tyckte jag mest att hon var läskig, typ som en sektmedlem. Vadå att människan skapat döden? Ond bråd död kanske, men även om alla människor var sympatiska osjälviska varelser så hade det inte varit så mycket mer barmhärtigt att dödas av ett vilt djur.

Föreställningen hölls på Chinateatern, jag hade inte varit där förut, och heller aldrig reflekterat över namnet. Men nu förstår jag. Det är bara korta, nätta kineser som kan sitta bekvämt där. Visserligen var stolarna mjuka, men maken till dåligt benutrymme har jag aldrig varit med om. Mina fötter somnade. Och jag är knappt 1,70 lång. Tänk om man är två meter då. Eller gravid.

Inga kommentarer: