torsdag, maj 22, 2008

se hur jag hör

Jag vågar påstå att detta är ett helt unikt inlägg i bloggosfären.

Om man går till optikern ofta kanske det finns något motsvarande diagram för synen,
men detta är alltså en bild på min hörsel.

O = höger öra, och X = vänster öra, men det går knappt att urskilja eftersom båda öronen fungerar absolut perfekt, både på låga och höga frekvenser.
(Och ja, jag frågade misstänksamt om inte den tjocka raden med nollan var bäst, men det var det inte, man börjar från 10, av nån anledning.)

Det är rätt schysst av arbetsgivaren att de ser till att hålla koll på ens hörsel, om man jobbar i bullriga miljöer, vilket musikundervisning faktiskt är.
Förra gången jag testade mig var för drygt fyra år sedan, och då hade jag några små avvikelser från linjen, vilket antingen beror på att jag hade en dålig dag eller att min hörsel blivit bättre med åren. (Tänk vad ett konstant iPodanvändande gör nytta för hälsan!)
Siffrorna står för hänvisningar, typ om din kurva hamnar nära siffra 4 betyder det (kanske) Sök hjälp omedelbart. Vad den korvformade skuggan betyder framgår inte.
Och även om min hörsel är bra så betyder inte det att jag är bättre på att lyssna fokuserat. Inte heller säger testet något om min musiksmak. Men den är väldigt bra.

Inga kommentarer: