måndag, maj 26, 2008

they will see us waving from such great heights

Ibland kan jag känna mig trött på att så fort det är något som har kvinnliga deltagare eller upphovsmän, så ska det till ett prefix, som tjejband eller damfotboll. Dock har jag väl vant mig vid det, och samlingsnamnet på den lilla teaterfestivalen som Riksteatern höll på Södra Teatern i helgen var ganska vackert till och med, Spetsfestival.

Det skulle kunna handla om fjällhundar också, eller syfta till att just den pjäsen vi såg (Räddaren) var typiskt 1800-tal. Men det var pjäser av kvinnliga dramatiker.
Det var förstås bra, och intressant, att kvinnans liv och känslor i en normal familj kom i fokus (hon hade ändå en offerroll). Men det var inte särskilt feministiskt att dels var den ondskefulla karaktären också en kvinna (the mother-in-law) och dels var huvudrollskvinnan den stora förloraren i slutet trots allt. Även om hon fick frihet när hon slapp ur äktenskapet, jag menar, hennes enda ljuspunkt i livet, hennes son, dog i hennes armar!

Efter pausen på Sodra Bars blåsiga balkong fick vi mersmak på utsikt, och begav oss till Och himlen därtill i Skrapan. Hissen upp till 25:e våningen tog inte lång tid, utan gick så fort att man får lock i öronen.
Visst är det hisnande vacker utsikt, att det är glasväggar åt alla väderstreck.
Jag kan känna mig både förälskad och överväldigad av att se hela Stockholm från ovan. Fast det är en liten stad, ljusen tar slut inom en överskådlig sträcka. Och då får jag för mig att i norr, kommer genast fjällen och renarna, och strax förbi Hammarbybacken kan jag nästan skymta Malmö. men det finns ju mycket däremellan...

Det hade varit ännu trevligare att vara på Och himlen därtill om det inte var så himla stor andel av lokalen som var avspärrad. Förmodligen väntades det sällskap som reserverat bord, men personalen vill nog inte jobba bland människor egentligen, för trots att stående sällskap hör till kroglivet så hade de spärrat av så att det blev små gångar längs glasväggarna där de kunde gå. Och hur fånigt är det inte att inte få gå så nära ett fönster man vill, inomhus, även om det är högt upp, när utsikten är 100% anledning att man kommer dit!?

Inga kommentarer: