onsdag, juli 02, 2008

another shape of my heart

Another shape of my heart är definitivt det bästa jag hört med Lisa Miskovsky.
Japp, precis - hon som ändå samarbetat med the Jocke Berg.

Första gången jag hörde (eg. läste) hennes namn var på Backstreet Boys-singeln Shape of my heart. Än idag står jag för att det är en riktigt bra låt, men på den tiden, år 2000, var jag Max Martin-obsessed (han har skrivit den låten, tillsammans med Rami och just Lisa).

Shape of my heart har alla de där typiska cheiron-ingredienserna, med en slags kanon-effekt på de sista refrängerna, och någon utvald pojkbandssnygging (not) som får sjunga en lå-å-å-ång ton (eftersom de säkert har röstkapacitet till fyra takter..!)

Jag kan skriva hur mycket som helst om den här musiken, men något pojkbandsfan har jag aldrig varit, och alla vet redan att jag fortfarande är ett troget Britney-fan.

Kort därefter flyttade jag till Stockholm och tänkte börja jobba i en studio, men ödet ville uppenbarligen annorlunda, och i stället hamnade jag på en kulturskola - där Max Martin varit elev. (Han tog lektioner i sång och valthorn. Om han skriver memoarer kanske de kan heta "Från bleckblås till Backstreet Boys".)

Nu blir detta ett inlägg som hyllar Max Martin när det var tänkt att smådissa Lisa Miskovsky.
För ganska snart slog hon igenom som soloartist med en otroligt tjatig låt, Driving one of your cars. Och hur cyniskt det än låter, så kom det något gott ut "11 september" - radion slutade spela låtar om flygkraschar osv, och då slapp man iallafall höra hennes What if (...a plane crash down...)

Tydligen är allt som har sitt ursprung i Kent inte bra, för hur mycket jag än försökte gilla Jocke Bergs co-work med Lisa så gick det bara inte, och jag var tvungen att spela upp David Bowies Lady Stardust för mina små elever, så de skulle veta att det redan fanns en fin låt som heter så!

Tiden är inne för Lisa att släppa en greatest hits-skiva, och då spelade hon in Shape of my heart - med all rätt, tycker jag verkligen, det var en rolig idé.

Fast det är ju inte BSB-versionen alls, vissa textrader och melodislingor stämmer, men absolut inte allt. Another shape of my heart är nästan lika bra som originalet, och Lisa sjunger hur fint som helst (coolt att hon vågar sjunga "pojk-mörkt" i stället för att bara ändra tonart.)

Tänk om Lisa hade hållt sig till att sjunga pojkbandspop (fast skippat danserna!)? Hon kanske bara hamnade snett. Haha. Nej men hamnade i en genre hon inte matchade.

Dessutom är skivomslaget till samlingsskivan riktigt smakfullt!

Inga kommentarer: