torsdag, september 11, 2008

patrik 1,5 borde vara i min ålder nu

Nu är verkligen filmen Patrik 1,5 i ropet. Förmodligen med all rätt, den verkar jättetrevlig. Ja, det är jag nästan övertygad om eftersom jag såg pjäsen för ca 15 år sedan, på Hipp i Malmö!

Alla vet att Låt den rätte komma in baseras på en bok, att Mamma Mia är en musikal och att SATC är en uppföljare till tv-serien. Men denna pjäsen, av Michael Drucker, talas det alltså tyst om. (Okej talas vet jag egentligen inte, men det skrivs eller bloggas inte om någon teaterförlaga.)

Jag gick på en massa teaterföreställningar (och opera) när jag gick på gymnasiet.
Dels för att vi på estetiska programmet fick fribiljetter och till och med ett klippkort, och dels för att jag hade drama som tillval ibland (jag bytte flera gånger) och därmed fick se teater på lektionstid.
Åh, jag ville så gärna tycka om teater - men varför skulle det vara så långdraget och invecklat hela tiden?

Anledningen att jag minns Patrik 1,5 så starkt, är, beklagligt nog, att det var den enda roliga pjäsen av säkert 40 uppsättningar.
Jag tror att biofilmen också blir ett par timmars trevlig underhållning. Och jag är säker på att den anpassats efter dagens samhälle. För jag fattar inte hur någon i Gustav Skarsgårds ålder redan kan få adoptera (homo or not). Det tar ju jättelång tid, en sån process.

Inga kommentarer: