söndag, februari 15, 2009

bok.nu

Jag registrerade mig nyligen på bok.nu, och nu tog jag mig tid att verkligen betygsätta böcker. Fast man kan ju sitta i en evighet, åtminstone kan jag det i kategorin "svensk skönlitteratur".
Och så får jag lite flashbacks kombinerade med aha-upplevelser.
För det är ganska många helt okej böcker jag läst - av lagom okända författare, som kanske inte gett ut så många verk - som jag faktiskt glömt bort.
Jag kan även konstatera att jag läst förhållandevis många svenska ungdomsböcker (fler än deckare iallafall). Men de fyller konstigt nog upp...mitt chic lit-behov. Jag menar, verkligen hellre en välskriven ungdomsbok än en lågbudgetpocket om ytterligare en singeltjej som letar efter drömprinsen.

Man ska ju sätta betyg mellan 1-5, och helst variera mellan alla betygen. Det tycker jag är svårt. Det blir inte många ettor eller tvåor, en ointressant bok slutar jag att läsa efter ett par kapitel, det är som att zappa ifrån en tråkig film. Jag vet att många har som nån slags personlig policy att alltid ta sig igenom en påbörjad bok, men vi går faktiskt inte i skolan längre, och läsning ska väl vara lustfyllt?!

Jag gillar att man kan uppge flera olika titlar under "Läser just nu". Inte för att jag då räknar alla böcker som jag inte avslutat, men för att jag har olika böcker på olika ställen. Helst en fängslande skönlitterär bok bredvid sängen, som kanske rentav får följa med på bussen till jobbet om den inte är för tung. Tyvärr blir det ibland perioder utan att jag har en sådan pågående bok. Just nu är det en ganska medelmåttig biografi, Inget annat sätt, av Blur-medlemmen Alex James. Jag är inte direkt nyfiken på hur det kommer att gå i slutet, om man säger så, men den är helt okej.

Sedan har jag en eller två icke-romaner. Som kan vara krönike- eller novellsamlingar, eller oftare fackböcker (och ibland ersättas av en tidning.) De ligger t.ex. i badrummet eller i min dotters bokhylla. Och NEJ, inte för att jag sitter på toaletten längre än genomsnittet (sånt har inte mammor tid till) men att titta i när jag vaktar lilla B i badkaret, eller sitter innanför hennes sovrumsdörr i väntan på att hon ska somna.

De aktuella böckerna är Nya Resa med barn (barnrummet) och Byt namn! (badrummet).

Inga kommentarer: