tisdag, april 21, 2009

familjerätten & familjefelet

Imorgon förmiddag ska vi till Familjerätten, för fastställande av faderskap. I det väldigt formella brevet - helt utan minsta lilla "grattis till babyn" - står det att Stadsdelsnämnden är enligt lag skyldig att tillse att faderskapet fastställes till barn vars föräldrar inte är gifta med varandra vid barnets födelse.

Vi måste närvara båda två, och visa legitimation. Det står dock inget om att barnet måste närvara. Eftersom sådana här tillfällen inte ges särskilt ofta i livet blir jag lite småsugen på att skoja. Kanske låna med mig en bebis med en helt annan hudfärg? Eller bara fejka att jag döljer en hemlighet. Börja rodna och stamma lite, typ "ja, jo, riktigt säker kan man ju aldrig vara. Du minns då i somras när du fortfarande jobbade och jag åkte ner till Skåne en vecka..?"

Det är i alla fall flera frågor som dyker upp när jag läser brevet. T.ex. varför det underlättar för Familjeenheten om jag kan lämna uppgift om barnets födelsevikt redan vid första telefonkontakten. Ehh?

Och varför vi måste komma på besök just denna gången? Det är inte ens vårt första barn. För två år sedan behövde vi bara skriva under ett litet papper och skicka in.

Jag förlorade massor av blod under förlossningen. Det låter mer dramatiskt i efterhand än vad det var (and i like that) men om jag hade dött i barnsäng så hade inte min kille självklart fått vårdnaden om barnen, just eftersom de är små oäktingar. Så den stora frågan är ju varför han aldrig friar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Just precis!

Caroline Hainer sa...

AAAARGH! Shit, vad min föda barn-fobi närs just nu...