onsdag, augusti 26, 2009

elliott

Att återupptäcka gamla musikfavoriter är lika trevligt som att få helt nya intryck. För mig händer det oftast när jag plötsligt hör låtar i ett riktigt passande (eller oväntat!) sammanhang. Som på film eller tv. Igår såg jag Paranoid Park, och blev därefter tvungen att leta fram en Elliott Smith-cd.

Waltz 2 (som dock inte var med i filmen) är min stora favorit. Egentligen är det verkligen studioinspelningen jag gillar, men då valsen inte tycks ha någon video får det duga med en alldeles utmärkt liveversion. Klippet är från Musikbyrån, som uppmärksammade Elliott Smith pga hans död.



Observera att det står This video is from 1998. Det är möjligt att intervjun skedde 1998, när skivan XO släpptes. Men Elliott dog inte förrän 2003!

På tal om att påminnas om bortglömda låtar i filmer, så såg jag tidigare ikväll lite av filmen Krama mig. Vid flera tillfällen spelades Popstar-gruppen Supernaturals hit (?) Supernatural. Tydligen låg låten fint nedstoppad långt bak i mitt minne. Varför skulle den plockas fram? Nu nynnar jag på den...

Inga kommentarer: