söndag, augusti 30, 2009

kaffesump. because i'm worth it?

Det måste vara nån hake med att inte fler använder kaffesump som scrub/peeling.
Jag började att scrubba händerna en gång, av en slump, kanske fanns det ingen tvål i köket jag var i. Och händerna blev mjuka och lena. Kaffe(bönor) är tydligen lite fett, så det känns som att man smort in sig med nån skön handcreme.

Sen glömde jag egentligen bort det, fast det kunde blivit en daglig rutin. Efter morgonens diskbestyr, precis innan man slänger kaffefiltret...

En dag fick jag ett flummigt infall att prova kaffepeeling på benen. Och det funkade hur bra som helst, ett dygn senare kändes huden fortfarande mjuk och len, fastän jag inte ens använde någon lotion efteråt.

Så då drar jag slutsatsen att det måste finnas något dåligt, något farligt. Annars skulle det varit ett allmänt känt trick (förutsatt att man gillar kaffedoft, förstås.)
Antingen som något helt nytt (ska inte koffein vara bra mot celluliter förresten?), så att det t.o.m. skulle kunna säljas dyra peelingkrämer som försöker efterlikna kaffesumpens effekt.
Eller som "gammalt husmorsknep".
För det är ju bra för miljön, att återanvända något som annars kastas bort. I stället för att överkonsumera hem ytterligare någon kräm i plastförpackning med en massa tveksamma konserverande tillsatser.
Och kaffe är en produkt som är ovanligt lätt att hitta i ekologisk/rättvisemärkt variant.

Jag gjorde en bildgoogling, och hittade faktiskt en scrubduschgel och en kaffesumptvål. Men det är ju knappast de kändare fabrikaten. Coffeegrounds - because you're worth it?

2 kommentarer:

Fröken Ellinor sa...

Tvålen, I'm on men inte ta med sumpen in i badrummet. Dock läste jag att G Paltrow gör detallt som oftast.

annalin sa...

Okej, varför tycker du att man inte ska göra det?
Jag tänker att om Gwyneth gör nåt är det säkert jättebra. Fast hon kanske är överdrivet Organisk av sig...