tisdag, oktober 27, 2009

rostiga skämt på roasten

De här roastarna på Berns. Jag får inte riktigt ihop vilka jag har sett något av, eller vilka som man bara hört talas om som Cecilia Frode då. Vad är det alla klagade på med Cecilia Frode? Var hon för grov, eller för tråkig, eller skrattade hon helt enkelt inte?

Jag ser ingen större skillnad på panelen från gång till gång. Det är ungefär som i Parlamentet. Hur kul är det för paneldeltagarna att dessutom ämna ge varandra en verbal känga i varje program? Skriver Magnus Betnér en hel A4 med David Batra-skämt, som han sedan väljer lite random rader från varje gång? 
Ändå riktigt vrider de sig av skratt, alla komikerna som sitter där på rad, när det är deras tur att få sig en liten släng av Talaren. Det är ju oftast inte kul. Kanske inte så man blir arg eller ledsen heller. Kanske lite ljummet kul. Men inte så att man haha-skrattar. Måste de det? Är de sura kärringar annars?

Jag skulle definitivt vara en sur kärring utan humor om jag satt där. Heder åt kvällens gäst, Sofia Wistam, som skrattade artigt. Nivån är så låg nu, så man drar inte ens öronen åt sig efter att Sofia anklagades för att 'haft sex mitt på Stureplan' (platsen/torget alltså, inte med krogklientelet). Och hjälp vilka trötta skämt om att hon varit ihop med Orup. Det är väl alls inget fel på Orup, han byter väl inte fru en gång om året, och han står inte för några svenska dödssynder, han är ju inte Helge Fossmo eller Christer Pettersson direkt. TUR för panelen när roast-offret dejtat andra kändisar, då får de några gratisskämt.

Såklart att det är enkelt att sitta här hemma och tycka att det inte är 'tillräckligt roligt för att vara ett humorprogram'. Men man tycker ju att om man är komiker for living borde man veta huruvida roast är ett svårt format. Och jag tror det skulle vara bättre med tätare mellan skämten. Prata fortare och snälla sluta att lämna pauser för (tillgjorda) skratt!

Inga kommentarer: