tisdag, juni 16, 2009

park jong-hoon?

Man är bortskämd med att kunna googla fram allting. Jag behöver bara lite information (även om det skulle vara kul med några pianonoter i pdf, eller en enstaka mp3:a också...)

Vem är denna pianist, som jag sprungit på på Spotify?
Han lär vara korean, och medverkar på ett av soundtracken till Endless Love. Den största "hiten" är A Sad Motive (som finns i olika versioner på youtube.)

Jag är inte alltför bevandrad i koreanska namn, så jag vet inte säkert huruvida Park Jong-Hoon, Park Jong-Hun och Park Jung-Hoon möjligen är olika personer, men jag befarar att det är varianter på samma man - mannen jag vill veta mer om (och från och med nu kommer jag väl bara hamna på min egen blogg när jag googlar honom...)

Det jag har fastnat för är alltså styckena jag tror och hoppas är hans egna kompositioner, som på albumet White. För visst, tolkningarna av Mussorgskijs Tavlor på en utställning är bra, men det finns många som spelar bra klassiskt piano. Och när det gäller Parks framförande av jazzstandards håller jag många pianister framför honom, men isåfall är det sololåtarna på I Love You som är bäst. (Tillsammans med trio blir det riktigt läskigt på sina ställen, som i My favourite things där nån börjar sjunga med!)

Så lyssna på Park Jong-Hoon på Spotify, för lugn, nästan meditativ pianomusik. Romantiskt, men inte smörigt. Melankoliskt, men inte dystert. Inte så klockrent som Dustin O'Hallorans fantastiska opus, men i klass och stil med Yiruma.

Låttips:
Bianca
A Sad Motive
Sad Romance

Inga kommentarer: