tisdag, oktober 05, 2010

den efterlängtade uppföljaren..?

Nästa månad kommer (äntligen?) Duffys nya album. Jag funderar på om det går att vänta hur länge som helst med en uppföljare. Hinner det inte alltid komma nya intressantare saker, mellan artisters första och andra album?
(det är enbart efter debutskivan man kan släppa en uppföljare. Nuförtiden kallar alltid media allt annat för en comeback, även om artisten bara är 25 och  haft paus i max två år!)

Jag tyckte att Rockferry var ett bra album, sönderspelade Mercy var nästan den sämsta låten, konstigt nog. Men jag kan inte säga att jag längtar efter mer Duffy, varken av någon slags saknad eller att smakprovet Well, well, well ger mersmak.
 

Lily Allen klarade att göra en intressant uppföljare med massor av hits (som jag personligen verkligen längtat efter) men är det någon som ens kommer ihåg vem Adele är längre?
Jag tror också att Amy Winehouse väntar snäppet för länge med sina nya låtar, som sades skulle komma 2010, (hon har visserligen släppt två album redan, men det var ju Back to black som blev genombrottet), även om hon lyckas hålla sig aktuell genom andra bedrifter.

Det känns som att det är annan sång, annan musik som "gäller" nu. Lady Gaga*)-epoken tar aldrig slut - och visst känns den som mycket senare än Duffy-tiden, fastän såväl singlarna Mercy som Just Dance släpptes samma vår, 2008. Men vad vet jag, världen kanske kommer omfamna Duffy ännu en gång...

*) både Lady Gaga och Duffy har ju "fuskat" lite med nysläppen, genom att ge ut en utökad version av sitt debutalbum, jämför Rockferry Deluxe med The Fame Monster.

Inga kommentarer: